Kallinos van Messene is kreupel. In het oude Griekenland werd dat gezien als een straf van de goden. Maar toch blinkt Kallinos uit in speerwerpen. En als de oefenmeester Hippomachos hem uitkiest om deel te nemen aan de Olympische spelen is Kallinos de gelukkigste jongen op de wereld. Hij is vastbesloten om te winnen. En liefst verslaat hij daarbij zijn Spartaanse tegenstander, Antanax. De Spartanen zijn immers verantwoordelijk voor zijn vaders ongeluk waardoor de trotse wapensmid Theon vanaf zijn middel verlamd is. Kallinos verslaat Antanax en mag zich voortaan Kallinos de Olympiër noemen. Maar Antanax zint op wraak. En als Antanax Kallinos' mooie tweelingzus Kassandra ziet, bedenkt hij een wreed plan. Hij laat Kassandra verliefd op hem worden, waarop Kassandra samen met hem Messene ontvlucht. Vanaf dan loopt alles fout voor Kallinos. In de veldslag met Sparta raakt hij gewond aan zijn schouder waardoor hij zijn carrière als atleet kan vergeten. Hij besluit Kassandra, op wie hij zelf …Lees verder
Deze in het oude Griekenland spelende jeugdroman bestaat uit drie delen. Het eerste deel verhaalt de sportieve strijd op de Olympos tussen Kallinos van Messene en Antanax uit Sparta. Kallinos wint het speerwerpen, ondanks een handicap. In het tweede deel neem Antanax wraak door de tweelingzus van Kallinos, Kassandra, uit Messene weg te voeren naar Sparta. In het derde deel gaat Kallinos terug naar Sparta om zijn geliefde zus terug te halen. Zij blijkt veel te hebben meegemaakt. Op de vlucht naar Messene achterhaalt Antanax hen. In een gevecht overlijdt Antanax, net voor Kassandra overlijdt aan de beet van een slang. Het boek komt langzaam op gang, maar wordt naar het einde toe steeds spannender. Hoewel het toeval een grote rol speelt en het geloof in de goden een sturende kracht blijkt, eindigt het boek triest. Al lezende ontstaat een goed beeld van de levenswijze in de Griekse oudheid. Vanaf ca. 13 jaar.

Over Paul Kustermans

Paul Emiel Corneel Kustermans (Kumtich, 16 juli 1936) is een Vlaams schrijver. Kustermans is gepensioneerd leraar Nederlands, maar hij is nog steeds een actief schrijver van jeugdboeken, waarvan er enkele bekroond werden, en van handboeken voor gebruik in het secundair onderwijs.

Prijzen

• 1985 - Referendumprijs voor het Kinderboek, voor De langste weg
  • 1985 - Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen, goud voor De langste weg