Liefde, tenzij anders vermeld : gedichten

Dimitri Verhulst (auteur)

Dimitri Verhulst 1972-
Amsterdam: Contact, 2001
45 p.
90-254-1578-4 (paperback)

Men kan moeilijk stellen dat Dimitri Verhulst -- die voorheen reeds enige bekendheid verwierf met zijn prozateksten -- geen eigentijds dichter zou zijn. Hij etaleert immers in deze verzen doorlopend zijn aanvoelen voor accenten van vandaag, zowel naar thema als naar stijl. De liefdesgedichten van Verhulst zijn enerzijds bijzonder romantisch van inspiratie, maar anderzijds zorgt de dichter er behoedzaam voor dat hij het al te naïeve karakter daarvan camoufleert of zelf enigszins ironiseert. Daaruit resulteert een lyriek die vaak gebruikmaakt van pathos en overdrijving, en die tegelijkertijd zweert bij sterke lichamelijke beelden én bij een vleugje abstract denken. Op zich is dat recept niet zonder verdienste, al hoort de lezer in deze gedichten, veel vaker dan hij zou wensen, hoe Verhulst aanleunt bij 'klassieken' in het genre, zoals Nolens, Ducal of zelfs Van Bastelaere. Kortom, deze gedichten kunnen ermee door, maar van een volgroeide en geslaagde bundel gewagen zou getuigen van een …Lees verder
Dimitri Verhulst (1972) publiceerde eerder een verhalenbundel en een roman. Zijn gedichten zijn in poëtisch proza geschreven teksten, vaak rijk aan klank en beeld en royaal van taal. De liefde en alles wat daarmee samenhangt wordt door Verhulst bezongen met passie, humor, weemoed en overvloed. Vooral die overvloed gaat na verloop van tijd storen. Het mag allemaal wel wat minder: Verhulst is niet virtuoos genoeg voor zoveel vertoon en de gedichten hebben te weinig diepgang om zo'n last aan taal te verdragen. Toch maakt de handvol echt geslaagde gedichten het teveel van deze bundel wel goed.

Over Dimitri Verhulst

Dimitri Verhulst (Aalst, 2 oktober 1972) is een Belgische schrijver en dichter.

Bio- en bibliografie

Dimitri Verhulst werd geboren te Aalst en groeide op in Nieuwerkerken. Bekend is dat zijn vader een postbode was met een drankprobleem. Daarnaast beschreef Verhulst het als een moeilijke jeugd. Hijzelf zei het volgende: “Er werd ongelofelijk veel gevochten thuis, de pinten vlogen door de woonkamer, er hing altijd agressie in de lucht (…) wij waren de losers, het crapuul, de messenvechters.”.

De titel Assevrijdag uit 1992 is een eigen uitgave voor enkele vrienden en bekenden. Zijn officiële debuut was de verhalenbundel De kamer hiernaast (1999), die genomineerd werd voor de NRC-prijs. Hij publiceerde verhalen en gedichten in verschillende literaire tijdschriften, waaronder Nieuw Wereldtijdschrift, De Brakke Hond en het tijdschrift Underground, waarvan hij redacteur is.